لید و انواع آن

 

در لید از مخففات استفاده نشود.
نام یا عناوین اشخاص در کنار هم در لید نوشته نشود. ( در لید نباید نوشت: حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، رییس جمهوری اسلامی ایران؛ بلکه باید تنها یکی را استفاده کرد)
بین نام یا عناوین اشخاص هر کدام معروف تر بود، باید از آن در لید استفاده شود.
 
از دو نوع لید در خبرها نباید استفاده کرد:
 الف : لید بی محتوا: در این نوع لید با وجود آن که از عناصر و ارزش های خبری استفاده شده ولی چیزی به مخاطب ارایه نمی دهد.
مثال: وزیر امورخارجه امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص تجارت جهانی صحبت کرد.
در این لید با توجه به این که عناصر و ارزش خبری در آن رعایت شده ولی خبر مهمی به مخاطب نمی رساند.
ب : لید پر محتوا: در این نوع لید بی جهت از تمام عناصر خبر  استفاده می شود.
مثال: حسن اکبری ، دانش آموز هیجده ساله ای که صبح دیروز از عرض خیابان ستارخان می گذشت در اثر برخورد با اتوبوس شرکت واحد کشته شد.
در این لید تمامی عناصر خبر آورده شده است و هیچ توضیحی و عنصری باقی نمانده تا در خبر ارایه شود.

برجسته  سازی عناصر در لید

در تنظیم لید می توان مطالب را با تاکید بر یکی از عناصر شش گانه خبر تنظیم کرد. درنتیجه آن عنصر خبری، برجسته تر از دیگر عناصر ظاهر می شود.

1ـ لید که: رهبر انقلاب در سخنانی اعلام کرد که ایران هرگز به رهبری آمریکا در هیچ حرکت ضد تروریستی شرکت نمی کند.
رهبر انقلاب: که ـ برجسته سازی عنصر که در لید
 
2ـ لید کی: فردا جواب کنکور سراسری اعلام خواهد شد. فردا: کی
نکته آن که در برجسته سازی عنصر کی ، لید با امروز، فردا، دیروز شروع نمی شود،مگر اینکه حساس و سرنوشت ساز باشد. مانند زمان امتحان کنکور، زمان معرفی قبول شدگان کنکور،  زمان تحویل سال و…

3ـ لید کجا: تهران کانون گفت و گو های سیاسی برای حل بحران منطقه شد. تهران: کجا
در این نوع لید ارزش مجاورت مهم می باشد که باید در خبر آورده شود.

4ـ لید چه:  ریل گذاری مترو تهران تا سه ماه دیگر به پایان می رسد. ریل گذاری: چه
بکار بردن این لید مشکل است و در آن (چه) حالت مصدری می گیرد . دیگر این که (چه) گاهی اوقات به عنصر چرا تبدیل می شود.
نقص فنی در چرخ های هواپیما باعث سقوط یاک چهل شد.         نقص فنی: چرا

5 ـ لید چرا: جاری شدن سیل در گلستان منجر به مرگ چهارصد نفر شد.
جاری شدن سیل : چرا

 6ـ لید چگونه: با سخنان رییس جمهور امروز اجلاس وزرای جهانگردی کشورهای اسلامی آغاز بکار می کند.
 با سخنان رییس جمهور: چگونه
 
نکته: در خبر باید دید کدام عنصر خبری مهمتر است تا اول در لید آورده شود و هر عنصر خبری که در لید اول بیاید،لید به نام آن گفته می شود. لید که، چه، چرا، چگونه، کجا، کی، که

انواع لید

1- لید نقلی: این لید که در آن سخن نقل می شود، به سه صورت نوشته می شود:

الف) نقل قول مستقیم : این نوع لید در حالات ذیل به کار می رود :
زمانی که سخن شخص حساس است  و باید سخنان او بدون دستکاری و عین کلمات بیان شود.
در حالتی که نقل قول مستقیم نشانگر شخصیت و طرز فکر گوینده است.
در حالتی که خبرنگار می خواهد سخن منبع خبری را عینا عرضه کند.
در این لید در حد تصحیح اشتباهات دستوری  به شرط آن که معنی سخن عوض نشود،  می توان جای برخی کلمات را عوض کرد، در غیر این صورت باید از لید غیر مستقیم استفاده شود.
مثال: 
رییس جمهور گفت: (( امیدوارم بوش اشتباه خود را جبران کند.))
 
ب) نقل قول غیر مستقیم: در این نوع لید، نقل قول دستکاری می شود و گیومه در آن حذف می شود ولی مفهوم اصلا نباید تغییر کند. 
مانند:
رییس جمهوری گفت با سرمایه گذاری های جدید در صنعت برق تا پنج سال آینده سه نیروگاه در کشور ساخته خواهد شد.
در این نوع لید به جای گفت از واژه های دیگری چون اظهار داشت،اخطار کرد،فاش ساخت،ادعا کرد،هشدار داد، انتقاد کرد،یاد آور شد،ابراز داشت،درخواست کرد و … با توجه به بار معنایی هریک استفاده می شود.
 
ج) نقل قول تاکیدی یا جزیی: در این نوع نقل قول بخش کوچکی از یک جمله گوینده را برداشت کرده و آنرا بکار می بریم که این نشان از تاکید بر آن دارد، به این معنی که یک یا دو کلمه را در داخل گیومه  می بریم و برجسته می کنیم.
مثال:
رییس بانک مرکزی امروز اعلام کرد اقتصاد کشور به سوی ((شکوفایی و رونق)) گام برمی دارد.

2- لید قیاسی:
در این نوع لید، در واقع دو خبر مورد قیاس قرار می گیرند.

مانند:
در حالی که تهران باهیجده درجه بالای صفر روزهای پاییزی را می گذراند، اردبیل با هفت درجه زیر صفر به زمستان زودرس رسیده است.
دامداران انگلیس برای جلوگیری از کاهش قیمت گوشت شصت هزار راس دام را کشتند؛ این در حالی است که مردم برخی کشورهای جنوب از گرسنگی می میرند.
 
3- لید متراکم:
در این نوع لید اطلاعات در یک سطح قرار دارند و نمی توان به آنها اولویت داد.
در جریان سیل گرگان 400 نفر کشته شده، 100 میلیارد تومان خسارت برجای مانده و 5000 نفر از اهالی گلستان خانه خود را از دست دادند.

4- لید پرسشی:
 در این نوع لید پرسشی مطرح می شود که هدف آن انگیختن توجه مخاطب است.

باگذشت یک هفته از سال تحصیلی، دانش آموزان سیستانی می پرسند بالاخره کی کتاب های درسی به دستشان می رسد؟
به گزارش خبرنگار ما از زابل،دانش آموزان هنوز کتابی برای مطالعه در اختیار ندارند. مسوول آموزش و پرورش زابل می گوید: مشکل نرسیدن کتاب هر ساله در این شهر تکرار می شود.

5- لید فهرستی: نکات هم ارز به صورت فهرست شده در لید آورده می شوند.
مثال :
هیات دولت در جلسه دیشب دو تصمیم سرنوشت ساز اتخاذ کرد:
_ ایران در جنگ افغانستان بی طرف است.
_ مرزهای شرقی و غربی کشور بسته شد.
 
6- لید عمقی و ساده:
 در این نوع لید، با خبرهای رو به رو هستیم که یک کل را تشکیل می دهند ( ذکر مطلب کلی، لید ساده ایجاد می کند ) و ما جزیی از این کل را که دارای اهمیت است برجسته کرده و به آن اشاره می کنیم، به این معنی که اول به کل اشاره می کنیم و سپس جزء مهم آنرا برجسته می کنیم. این نوع لید  بیشتر در قطعنامه ها، کنفرانس ها و جلسات بکار برده می شود.

_ مجلس لایحه طلاق را تصویب کرد که براساس آن زنان مطلقه در نیمی از دارایی همسر سابق خود سهیم می شوند.
تصویب لایحه طلاق: کل
زنان مطلقه در نیمی از دارایی همسر سابق خود سهیم می شوند: جزء مهم.

_ لایحه مالک و مستاجر در شور دوم به تصویب رسید که به موجب آن مالک می تواند پس از اخطار مستاجر خود را از خانه بیرون کند.
لایحه مالک و مستاجر: کل
مالک می تواند پس از اخطار مستاجر خود را از خانه بیرون کند: جزء مهم.

7- لید توصیفی:
این نوع لید بیشتر درخبرهای هنری کاربرد دارد.

18 میلیون دانش آموز با رفتن به کلاس درس، سال تحصیلی جدید را آغاز کردند. (ساده)
در حالی که باران پاییزی چهره شهر را تازه کرده است، امروز 18 میلیون دانش آموز مرحله دیگری از زندگی خود را آغاز می کنند. ( لید توصیفی)
 
8-لید ضرب المثلی یا تمثیلی:
سنگ بزرگ علامت نزدن است. وزیر جدید آموزش و پرورش گفت که قصد دارد همه واجدالتعلیم های کشور را پوشش دهد.

هر که بامش بیش ، برفش بیشتر. این روزها که که ارتفاع برف در برخی در مناطق شهری به نیم متر رسیده است،هزینه پاروکردن برف ناگهان  چند برابر افزایش یافته است.

 9-لید غیرمتعارف:
در خبرهای ورزشی،حوادث و هنری  کاربرد دارد.

بازیکنان ایران کم آوردند و با بدنی مجروح ناچار شدند بازی با عربستان را نیمه کاره رها کنند.
 
10-لید تاریخچه ای:
در این نوع لید تاریخچه خبر به گونه ای باید آورده شود که خواننده متوجه نشود که این مطلب از گذشته گفته شده است.
وزیر کشور فرانسه دیروز استعفا کرد.
لازم به یادآوری است که وزیر کشور فرانسه به دلیل انفجار ماه گذشته در یک رستوران استعفا کرد.
در این مثال باید “ لازم به یادآوری است  ” را حذف و ادامه جمله را  با جمله بالا تلفیق کرد.
طریقه درست :  در پی حادثه انفجار ماه گذشته در پاریس، وزیر کشور فرانسه دیروز ناچار به استعفاء شد.

مردی که 25 سال پیش همسرش را که در خیابان فردوسی کشته بود، دیروز توسط ماموران دستگیر شد.
نکته: مردی که 25 سال پیش همسرش را کشته بود،سابقه خبر است که گاهی از خود خبر مهمتر می باشد.
 
وزیر بازرگانی در چابهار خبر از خرید کشتی های جدید داد، بدین ترتیب تعداد کشتی های تجاری ایران از 135 فروند فراتر می رود.
وزیر بازرگانی در چابهار گفت: برای افزایش حمل و نقل امسال چند فروند کشتی دیگر خریداری می شود. (خبر ناقص می باشد، چرا که سابقه خبر ( تعداد کشتی های قبلی ) در آن بیان نشده است.)


***چند نکته قابل توجه
بهتر است که لید را با حروف اضافه شروع نکنیم.

در لید نباید از متذکر می شویم، یادآور می شود و گفتنی است استفاده شود، البته این افعال در خبر هم نباید استفاده شوند، چون نشان از گذشته و تکراری بودن مطلب دارد.
سابقه خبر باید در خبر آورده شود. در این صورت بهتر است اول خبر داده شود، بعد سابقه خبر به صورت کامل عرضه شود.
یکی از وظایف رسانه ها این است که سابقه خبر را به صورت کامل در خبر و یا بعد از خبر ارایه دهند، چرا که خبر بدون سابقه،کم ارزش است.

مفاهیماساسی در خبر نویسی وارزش های خبری

مفاهیم  اساسی در خبر نویسی

خبر باید درست،روشن و جامع باشد و این صفات در تمام مراحل تهیه، تنظیم و انتشار آن در نظر گرفته شده و مراعات شود.

1ـ روشنی خبر (clear) :
خبر باید ساده، روشن و بدون ابهام تنظیم شود. مهمترین دلیل ابهام در خبر، درک نادرست خبرنگار از موضوع خبر است که این اشکال را با مطالعه  و پرسش از منبع می توان رفع کرد.

نکته دیگر آنکه در خبرهای دارای اصطلاحات علمی، حقوقی، پزشکی و فنی و…، مطلب باید به گونه ای انتشار یابدکه اولا فهم مطلب برای همگان آسان باشد، همچنین این ساده نویسی به ارزش علمی خبر آسیبی وارد نیاورد.
در این راه، همچنین داشتن یک رسم الخط واحد در خبر نویسی ضروری است.

2ـ درستی خبر (accurate):
صحت خبر ارزش و اعتبار خبر است و در صورت نبود اطلاعات لازم و عدم صحت خبر، اعتماد میان مخاطب و رسانه از بین می رود.

وجود تکذیبیه(Retraction) نشان از عدم دقت در این مفهوم اساسی دارد که در مواردی می تواند موجب مشکلات قانونی نیز شود.
ازسوی دیگر درج مطالب فاقد صحت، اطمینان و مطالعه قبلی موجب بی اعتمادی و کاهش مخاطبان رسانه و رفتن آنان به سمت رسانه های دیگر است.
 
                                ««« هیچ گاه درستی خبر نباید فدای سرعت انتشار آن شود »»»»

3ـ جامعیت خبر (compelete):
اطلاعات در خبر باید به صورت جامع و کامل داده شود. دادن اطلاعات آرشیوی و اشاره به سابقه خبر و پاسخگویی به 6 عنصر خبری  (کی، کجا، که، چرا، چه و چگونه) در خبر ضروری است.

ارزش های خبری( NEWS VALUES)

هر رویدادی را نمی توان خبر نامید، زیرا بسیاری از رویدادها ارزش  انتقال به مخاطب را ندارند.
معیارها و شرایطی که در ماهیت یک رویداد موجودند و بر مبنای آنها می توان رویداد را ارزشیابی کرد ارزش های خبری نام دارند.
اهمیت این ارزش ها به دلیل آن است که خبرنگار را  هم در سوژه یابی و تنظیم  خبر یاری می دهد، هم به عنوان معیار مقایسه، ارزش گذاری و گزینش رویدادها برای انتشار توسط رسانه مورد استفاده قرار می گیرد.

1- دربرگیری (IMPACT):
رویداد وقتی واجد این ارزش است که بر تعداد زیادی از افراد جامعه تاثیر داشته باشد یا موجب نفع یا زیان مادی یا معنوی گروهی از افراد جامعه شود.
مانند:
برای تمامی اتباع کشور کد ملی صادر می شود (مخاطب: تمام اتباع کشور)
پزشکان از مالیات معاف می شوند (مخاطب: پزشکان )
بیمه همگانی اصناف اجباری می شود (مخاطب: اصناف (
ذخیره آب شرب تهران تا یک ماه دیگر به پایان می رسد (مخاطب: ساکنین تهران (
بر مبنای مخاطبان هر رسانه، هر یک از این اخبار اهمیت و جایگاه خود را دارند.

2- شهرت(FAME) :
اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی برخی اشیاء به دلیل معروفیت خود ممکن است ارزش خبری داشته باشند که ممکن است مثبت یا منفی باشد.

همچنین ممکن است کسی یا چیزی فاقد این ارزش باشد ولی به واسطه خبری که ما می دهیم، مشهور شود.
)مانند انتخاب حامد کرزای به ریاست دولت موقت افغانستان، وی را پیش از آن کسی نمی شناخت(
مثال ها:
رییس جمهور دیروز از آلمان باز گشت.       رییس جمهور واجد ارزش شهرت   
برج ایفل رو به انهدام است.                        برج ایفل واجد ارزش شهرت
                    
3ـ برخورد(CONFLICT) :
این رویدادها حاوی برخورد به معنای حادثه، اختلاف، درگیری، منازعه و ... است
برخورد می تواند به صورت منفی (جنگ، سرقت، جنایت)، مثبت (مناظره دو فرد، مسابقه ورزشی)، فیزیکی (کتک (زدن، تصادف، زلزله ) یا غیر فیزیکی (اعتصاب و… ( باشد.
مثال ها:
تظاهرات دانشجویی کره جنوبی را فرا گرفت.
سقوط هواپیمای توپولف 159 کشته برجای گذاشت.
رقابت گروه های سیاسی در آستانه انتخابات شدت گرفت.

4ـ مجاورت (PROXIMITY) :
ارزش یک واقعه،بسته به نزدیک بودن فیزیکی یا معنوی مخاطبان به آن، برای آنان متفاوت است.

الف ـ مجاورت فیزیکی یا جغرافیایی (GEOGRAPHICAL PROXIMITY):
مخاطبان نسبت به واقعه ای که در نزدیکی آنان رخ داده توجه بیشتری نشان می دهند. صدمه دیدن همسایه یا رخ دادن اتفاقی در محله، شهر یا کشور، هر یک بسته به نزدیکی و مجاورت از لحاظ جغرافیایی ممکن است برای مخاطب مهمتر باشد.
مانند:
استاندار جدید تهران منصوب شد.
شهردار منطقه 7 تهران استعفا کرد.

ب ـ مجاورت معنوی(PSYCHOLOGICAL PROXIMITY):
پیوندهای مذهبی، قومی و زبانی می توانند بر اساس ارزش و نزدیکی در خبر مهم  باشند و گاهی این ارزش ها هم ارز مجاورت فیزیکی و گاهی بیش از آن است.

مانند:
مسلمانان بوسنی مورد تهاجم قرار گرفتند.    
یک دانشمند ایرانی مقیم آلمان، مرد علمی سال شد.

5 ـ کثرت ( فراوانی در تعداد، اندازه، تعداد ) MAGNITUDE:
هر زمان که در خبر از اعداد و ارقام استفاده شود و میزان و تعداد چیزی بیان شود ، نشان از ارزش کثرت آن دارد.
مانند:  
تورم در آرژانتین به 300 درصد رسید.         
تیم فوتبال ایران 17 گل به مالدیو زد.

6ـ شگفتی و استثنا (ODDITY):
رویدادهای عجیب و غیرعادی که  انتظار شنیدن آن وجود ندارد،به ندرت اتفاق می افتد. مانند: اختراع؛
گستره این ارزش  زیاد است و باید با جامعه سنجیده شود.
مانند: ادعای ریشه کنی اختلاس یا رفع مشکل ترافیک در تهران.
مثال:
زنی در تهران 12 قلو زایید.
هزاران قورباغه به روستایی در چین حمله کردند.

7ـ تازگی خبر (TIMELINESS):
عمده خبرها این ارزش را در خود دارند و در واقع می توان آنرا ارزش جدا ناپذیر شمرد، زیرا اگر خبری به موقع منتشر نشود،به تاریخ پیوسته است.
تمامی خبرها باید دارای چنین ویژگی ای باشند؛ البته ممکن است یک سری از خبرها در گذشته اتفاق افتاده باشد ولی در حال حاضر فاش و منعکس شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چطور خبر سافت بنویسیم

ساده مثل سافت

نوشته: دکتر یونس شکرخواه

ساده مثل سافت

ابتدا چند نکته کلی را طرح می کنم و بعد می روم سر اصل مطلب :

حضور سافت نیوز (نرم خبر) (Soft News) در عرصه خبر عمدتا یک اجبار بوده و نه یک انتخاب:

_ ضرورت رقابت با رسانه های دیداری پخش مستقیم نظیر سی ان ان، بی بی سی و ...

_ ضرورت رقابت با اینترنت که تار وپود رویدادها را در یک چشم به هم زدن ارایه می کند.

_ دردسرهای در انتظار ماشین چاپ نشستن و از دست دادن زمان در جهت کهنه شدن خبر که راه حل آن تا حدودی تکیه به تحلیل است (امکانی که سافت نیوز در اختیار می گذارد و هرم وارونه دشمن آن است)

_ زمانه عوض شده، بحث نرم افزار و سخت افزار می تواند به نرم اخبار و سخت اخبار بینجامد

یک پرسش؟
سافت نیوز همان سبک تاریخی است؟
به یک دلیل ساده، یعنی به خاطر مخالفت شدید عده ای از روزنامه نگاران و نظریه پردازان عرصه نقد خبر با سافت نیوز، می توان گفت سافت نیوز شکل تازه سبک تاریخی نیست و افزون بر آن، اگر از تصویر گرائی و جزئیات نگری در سافت نیوز بگذریم، دیگر هیچ چیز آن شبیه به سبک تاریخی نخواهد بود.
خبر یا گزارش ؟

سافت نیوز ، خبر است یا گزارش؟

اگر سافت ، گزارش بود که اسمش را نیوز نمی گذاشتند!

اما در عین حال قبول دارم که ماهیت سافت نیوز هنوز مبهم است نه برای ما، که در دنیا هم هنوز بر سر ماهیت آن توافق روشنی به چشم نمی خورد، البته در دنیای روزنامه نگاری مدرن، انتقادهای ضد سافت نیوز به تکنیک و ساختار سافت نویسی مربوط نمی شود و مخالفان تیفوسی سافت نیوز دقیقا می دانند کجا را هدف گرفته اند : روزنامه نگاری انتقادی متکی به سافت نویسی.

سافت نیوز + روزنامه نگاری انتقادی = آلیاژ خطرناک!

روزنامه نگاری انتقادی (Critical Journalism) در واقع در قیاس با جریان غالب روزنامه نگاری جهانی، یک نوع روزنامه نگاری آلترناتیو و رادیکال است و این برای کانون های قدرت و ثروت پدیده خوشایندی نیست، چرا که با اتکا به عناصر خبری تحلیل (why) و تشریح (how) که جزو تاکیدهای نرم نویسی است، دست به افشاگری می زند و باز از آنجایی که در سافت نویسی به جای تکیه به یک منبع رسمی، به چندین منبع استناد می شود _ که می توانند منابع غیر رسمی هم باشند_ غلظت مخالفت کانون های قدرت و ثروت با آن افزایش می یابد، انها می گویند سافت نیوز ، دمکراسی را تضعیف می کند.

احتمالا با این توضیحی که دادم، ریشه مخالفت دولتمردان و روابط عمومی های دولتی در غرب هم با سافت نیوز روشن تر و معنادارتر می شود .
اجازه بدهید کمی بیشتر به ماهیت سافت نیوز نزدیک شوم . گفتم که ابتدا چند نکته کلی را طرح می کنم و بعد خیلی زود می روم سر اصل مطلب.

سافت نیوز : نمای متوسط

سافت نیوز، بر خلاف هرم وارونه، اسیر زمان نیست و بیشتر به محرکه های اصلی رویداها و به سمت و سوی آنها می پردازد، دست به تجزیه و تحلیل می زند، سعی می کند راه حل پیشنهادکند، از ضرورت تغییر می گوید و جور دیگری هم نوشته می شود تا مخاطب خسته نشود و با اشتیاق سوژه را دنبال کند.

باز هم پرسش

نوع نوشتن و به عبارت بهتر، سبک نوشتن یک خبر را خود رویداد تعین می کند یا روزنامه نگار؟

حواستان باشد که این رویداد و ماهیت آن است که سبک نوشتن را به روزنامه نگار تحمیل می کند و انتخاب سبک در خبرنویسی، مثل همه عواملی که تعیین کننده پوشش بهتر یک رویداد است (تازگی، دربرگیری، تمایل مخاطب، رقابت و ..) اختیاری نیست. بنابر این، می توان گفت که بحث تقابل دو شیوه سخت نویسی و نرم نویسی اساسا یک بحث انحرافی و بی پایه است و این رویداد است که سبک نوشتن را به روزنامه نگار تحمیل می کند.

چطور باید نوشت؟

دارم به اصل مطلب نزدیک می شوم . بروید اگر هست برای خودتان یک فنجان چای یا قهوه بیاورید. _ آمدید؟ .......

نوشتن به شیوه سافت نیوز آسان است به شرط اینکه آداب آنرا درست فرا بگیریم.

فرض من در این نوشته بر آن است که خواننده این متن از پیش با نوشتن به سبک هرم وارونه آشناست. پس با این پیش فرض ابتدا باید بگویم :

1. نوشتن به شیوه سافت نیوز مناسب پوشش رویدادهائی نیست که ظرف 72 ساعت معروف روزنامه نگاری نوشتاری رخ می دهند(دیروز، امروز و فردا) زیرا برای پوشش رویدادهائی از این دست، فرصت مانور نداریم و باید هر چه سریع تر آنها را نوشت. به دیگر زبان اگر رویداد تحت پوشش شما مربوط به روز قبل یا امروز و یا مربوط به فردا است، بهترین سبک برای نوشتن آن همان هرم وارونه است (دایناسورها هنوز طرف توجه هستند! دلیل : پارک ژوراسیک!)

2. اعتراف می کنم که حتی رویداد های مربوط به 72 ساعت را هم می شود به شیوه سافت نوشت، اما برای تازه کارها بسیار پر ریسک است.(یعنی دارم تا حدودی اعترافم را پس می گیرم!)


ساختار دایره ای شکل سافت نیوز:

سافت نیوز برخلاف هرم وارونه که اسمش هم قیافه آن است، ساختاری دایره ای شکل دارد.

به عبارت بهتر اگر بخواهم تصویری کلی از سافت نیوز به دست دهم، به صورت نمودار زرد رنگی است که می بینید.

پیکان سیاه در این تصویر نقطه شروع نوشتن است و پیکان های سفید مسیری است که نوشتن در آن ادامه می یابد.

توضیح بیشتر : در سافت نیوز باید خبرتان را جایی ختم کنید که آنرا شروع کرده اید. یعنی اهمیت پاراگراف آخر در سافت نیوز به همان اندازه پاراگراف اول است و این حالت بر خلاف هرم وارونه است که هر چه به انتهای آن می روید به دادن اطلاعات کم اهمیت می پردازید. عبارات "شایان ذکر است" و "لازم به یادآوری است که خاطرتان هست" !؟ (یعنی دارم ته می کشم!)
پس تکرار می کنم که در سافت نیوز باید خبرتان را در جائی به پایان برسانید که آنرا آغاز کرده اید.

_ هنوز گنگ است؟

بیشتر توضیح می دهم ، اصلا با یک مثال چطورید؟

فرض کنید پاراگراف اول من در خبری که می خواهم آنرا سافت بنویسم این باشد:

حتی با معیا

/ 0 نظر / 124 بازدید