شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز!
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز!
آرشیو وبلاگ
      دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 13 تهران (علمی کاربردی)
نگاهى به اصول روابط بین الملل اسلامى نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/۱٠/۱٤

 

نگاهى به اصول روابط بین الملل اسلامى

مولتی هاستر

 

پیش از ورود به بحث ، چند اصل را به بوته بررسى مى نهیم . تا موضوع مورد بحث  به خوبى روشن شود.

1 . اصل زندگى اجتماعى و داشتن ارتباط با همنوعان, از گرایشها, علاقه ها و آرزوهاى دیرین بشر بوده است.
از این روى, حکیمان و فیلسوفان اجتماعى انسان را موجودى اجتماعى دانسته اند: (الانسان مدنى بالطبع) با همه گوناگونى دیدگاهها که میان حکیمان و فیلسوفان در تفسیر مدنى بودن انسان و سرچشمه این گرایش بشرى وجود دارد, اصلِ وجود چنین واقعیتى در زندگى بشر, دید همگانى است و همه حکیمان بر این باورند.1
2 . لازمه زندگى اجتماعى, پیوندها و پیوستگیهاى اجتماعى, اقتصادى, سیاسى, فرهنگى و… با همنوعان است.
امروزه, پیشرفت علم و صنعت و گسترش تکنولوژى و ارتباطهاى جمعى از گونه رادیو, تلویزیون, ماهواره و… مرزهاى جغرافیایى و محدودیتهاى زمانى و مکانى را در هم نوردیده و فاصله هاى بسیار دور را نزدیک و بسیارى از ناشدنیهاى دورانهاى پیشین را عملى و امکان هرگونه پیوندى را براى بشر فراهم ساخته است.


 

امروز, دیگر سخن قاره ها و کشورها و آن سوى و این سوى مرزها, به یک معنى مطرح نیست, سخن از دهکده جهانى و خانواده بزرگ بین المللى در میان است که اعضاى آن پیوندى تنگاتنگ و بسیار نزدیک دارند و از داده هاى گوناگون فرهنگى, فکرى وتجربه هاى تجارى صنعتى و بهداشتى یکدیگر بهره مى برند و از رخدادهاى گوناگون سیاسى, اقتصادى, اخلاقى و… یکدیگر خواسته و ناخواسته اثر مى پذیرند.
این پیوندها و بستگیها, در پرتو ابزار و تواناییهاى بسیار مدرن و پیشرفته صنعتى و فراگیرى رسانه ها و گسترش تکنولوژى, بویژه وارد شدن ماهواره در زندگى بشر معاصر, چنان گسترده و ژرف است که دیگر جایى و مجالى براى عزلت گزینى و کناره گیرى از خانواده بین المللى نمانده است و در دنیاى کنونى, کناره گیرى و انزوا, نه جایز است و نه ممکن.
3 . اسلام, آیینى است, جامع, فراگیر, جاودانه و… مخاطبان احکام اسلامى و قوانین قرآنى, نژاد و گروه خاصى در زمانى و مکانِ ویژه اى نیستند, بلکه همه مردم, از هر نژاد و ملیتى, با هر زبان و فرهنگى و داراى هر عقیده و مرامى, در سراسر گیتى و در همیشه تاریخ, مخاطب پیامها و مشمول احکام و آیینهاى اسلام و قرآن عزیزند.
بنابراین, از دید اسلام, همه مردم در همه دنیا, اعضاى خانواده بزرگ اسلام به شمار مى آیند و پیامبر اسلام(ص) به عنوان آخرین سفیر و فرستاده پروردگار, براى همه جهانیان به پیامبرى برانگیخته شده و بر همگان رهبر است و بشیر و نذیر و رحمت.
اکنون, به چند آیه از قرآن مجید که بر جهان شمولى اسلام و فراگیرى خطابها و احکام آن دلالت دارند, اشاره مى کنیم:
قرآن, همه انسانها را به توحید و پرهیزگارى و دیگر اصول فرا مى خواند:
* (یا ایها النّاس اعبدوا ربَّکم.)2
اى مردم! پروردگارتان را بپرستید.
* (یا ایها الناس کلوا مما فى الارض حلالاً طیّبا ولاتتبعوا خطوات الشیطان انّه لکم عدوّ مبین.)3
اى مردم! از آن چیزهاى حلال و پاکیزه که در زمین است, بخورید و پا جاى پاى شیطان مگذارید که دشمن آشکار شماست.
* (یا ایها النّاس قد جاءتکم موعظة من ربکم وشفاء لما فى الصدور و هدیً ورحمة للمؤمنین.)4
اى مردم! براى شما از جانب پروردگارتان, موعظه اى آمد و شفایى براى آن بیماریى که در دل دارید و راهنمایى و رحمتى براى مؤمنان.
* (وما ارسلناک الاّ کافّة للناس بشیراً ونذیراً….)5
تو را به پیامبرى نفرستادیم, مگر بر همه مردم مژده دهنده و بیم دهنده….
* (یا ایها النّاس انى رسول اللّه الیکم جمیعاً.)6
اى مردم! من فرستاده خدا بر همه شمایم.
* (تبارک الذى نزل الفرقان على عبده لیکون للعالمین نذیرا.)7
بزرگ است و بزرگوار آن کس که این فرقان را بر بنده خود فرو فرستاد, تا جهانیان را بیم دهنده اى باشد.
* (ان هو الاّ ذکر للعالمین.)8
قرآن, جز اندرزى بر مردم جهان نیست.
* (قل یا ایها الناس انما انا لکم نذیر مبین.)9
بگو: اى مردم! من براى شما, بیم دهنده آشکارم.
از این آیات شریف قرآن, به روشنى به دست مى آید مخاطبان قرآن, همه جهانیانند, بدون هیچ گونه قید و شرط و ویژگى زمانى, زبانى, مکانى, نژادى, فرهنگى و اعتقادى.
قرآن, براى همه جهانیان پیام دارد و رسالت پیامبر, فراگیر است.
4 . اسلام, دین رحمت, و سلم و صلح است و این که شمارى از مستشرقان قلم بمزد, نوشته اند: اسلام دین شمشیر و جنگ است و پیامبر اسلام, آیین خود را با زور و قدرت بر ملتها تحمیل کرده, احکام اسلام, خشک و دست وپا گیر و ارتجاعى است, مسلمانان مردمانى خشن هستند و اسلام آیین ضدآزادى, مخالف ترقى, ناقض حقوق بشر و مسلمانان براى پیمانهایى که مى بندند, هیچ ارزشى و اعتبارى قائل نیستند و… از روى کینه بوده است و توطئه علیه اسلام و مسلمانان.
این همه را گفته اند و تبلیغ کرده اند تا جلوى گسترش دین رحمت و صلح و انسان دوست را بگیرند و بهتر بتوانند به چپاول ملتهاى مظلوم بپردازند.
آرى, مهم ترین اهرمى که دشمنان اسلام, با تکیه بر آن, در پى ایجاد بدبینى به اسلام بوده اند و بدین وسیله تلاش ورزیده اند جلوى شناخت اسلام را بگیرند و جامعه هاى اسلامى را از شناخت قانونهاى مترقى, عقلى و منطقى اسلام بازدارند و نگذارند اسلام جهان گستر شود, معرفى کردن اسلام به جهانیان, به عنوان دین شمشیر و جنگ بوده است.
این سخن نادرست را استعمارگران ساختند و نویسندگان قلم بمزد آنان پرداختند و با قلمهاى شوم خود این جا وآن جا نگاشتند و نشر دادند.
دربرابر این حرکت ویران گر, شمارى از عالمان روشن اندیش مسلمان, دست به کار شدند و آثار روشن گر, قوى و ماندگارى از خود به جاى گذاشتند. از جمله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء, دو اثر ارزشمند نگاشت به نامهاى: المثل العلیا فى الاسلام لافى بحمدون; الدین والاسلام او الدعوة الاسلامیه.
5 . اسلام, اصول استوار و ارزشهاى مسلمى دارد که پیروان آن, ناگزیر بر حفظ آنها و پاى بندى به آنهایند.
اسلام, هرگونه ارتباط و پیوستگى را با غیرمسلمانان, براساس حاکمیت آن اصول و ارزشها مشروع مى داند. اسلام, ضمن اجازه به داشتن ارتباط با کشورها و دولتها, بى هیچ گونه ملاحظه کارى و ابهام و اجمالى با قاطعیت تمام, اعلام مى کند:
* (ان الدین عند اللّه الاسلام.)10
همانا تنها دین [پذیرفته شده] در نزد خداوند, اسلام است.
* (من یتبع غیرالاسلام دیناً فلن یقبل منه.)11
هر کس غیر از اسلام, دینى را برگزیند, هرگز از او پذیرفته نمى شود.
اسلام, به گونه اى دقیق, بین قاطعیت, بى هیچ گونه ملاحظه کارى سیاسى و ابهام در موضع گیرى و تساهل و تسامح و سعه صدر در رفتار و ارتباط با دیگران, جمع کرده است.
اسلام, ضمن پسندیده خواندن و سفارش جدّى به نیک رفتارى و نگهداشت عدالت در روابط اجتماعى و انسانى, حتى با کافران و مشرکان که در آیات زیر خواهید دید, هیچ گاه, بر باورها و عقاید آنان, نه با صراحت و نه با سکوت, صحه نگذاشته است:
* (وقولوا للناس حُسنا….)12
و به مردمان, سخن نیک گویید.
* (لاینهاکم اللّه عن الذین لم یقاتلوکم فى الدین ولم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّوهم و تقسطوا الیهم ان اللّه یحب المقسطین.)13
خدا شما را از نیکى کردن و عدالت ورزیدن با آنان که با شما در دین نجنگیده اند و از سرزمینتان بیرون نرانده اند, باز نمى دارد. خدا کسانى را که به عدالت رفتار مى کنند, دوست دارد.
* (… لایجرمنکم شنئان قومٍ على ان لاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی….)14
دشمنى با گروهى دیگر, وادارتان نکند که عدالت نورزید.
عدالت ورزید که به تقوا نزدیک تر است و از خدا بترسید….
اسلام, شرک و کفر را بیمارى و پلیدى و باطل و ظلم مى داند:
* (ان الشرک لظلم عظیم.)15
همانا شرک, ظلمى است بزرگ.
* (… ومن یشرک باللّه فکانما خَرَّ من السماء فتخطفه الطیر او تهوى به الریح فى مکان سحیق.)16
… هر کس به خدا شرک آورد, چونان کسى است که از آسمان فرو افتد و مرغ او را برباید, یا او را به مکانى دور افکند.
* (یا ایها الذین آمنوا انما المشرکون نجس….)17
اى کسانى که ایمان آورده اید, مشرکان پلیدند.
با این حال, اسلام بر این نظر نیست که باید با اینان ارتباط نداشت, بلکه بر این نظر است که باید با اینان بر اساس منطق و استدلال, ارتباط برقرار کرد و آنان را از این مهلکه رهایى بخشید.
این که مى فرماید:
(لکم دینکم ولى دین.)
مقصود این نیست که دیگر با شما کارى نداریم, بلکه نوعى قهرِ تهدیدآمیز است از نوع:
(وسیرى اللّه عملکم ورسوله.)18
ییعنى حال که به پندها و اندرزها و خیرخواهیهاى ما گوش فرا نمى دهید, هرکارى دلتان مى خواهد انجام دهید, در انتظار پیامدهاى خطرناک دنیوى و اخروى آن باشید.
اکنون که با اصول کلى اسلام در برخورد با غیر مسلمانان آشنا شدیم, به مباحث مورد نظر, در دو بخش مى پردازیم:
1 . اصل مسأله ارتباط
2 . اصول حاکم بر روابط
اصل داشتن ارتباط با دولتهاى غیرمسلمان را اسلام پذیرفته و بر آن تأکید کرده است; زیرا:
الف . انسان موجود اجتماعى است و به گونه فطرى نیاز دارد که در اجتماع و در کنار همنوع بزید و از دیگر سوى, اسلام, آیین فطرت و برابر با نیازهاى حقیقى و پاسخ گوى نیازهاى انسان است; از این روى, به این خواست فطرى انسان پاسخ داده و داشتن ارتباط با دیگر انسانها از هر نژاد و کیش را روا دانسته است.
ب . اسلام, داعیه جهانى دارد و برنامه خود را, سعادت آفرین براى همه ملتها, گروهها, نژادها و… مى داند و بر این باور است که باید پیام قرآن سراسر گیتى را در بر بگیرد.
قرآن, به عنوان متن استوار اسلامى, همه انسانها را به توحید فراخوانده و این مهم, بدون ارتباط و تماس و معاشرت با ملتها و پیروان دیگر ادیان میسور نیست:
(ادع الى سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه و جادلهم بالتى هى احسن.)19
اى [پیامبر] مردم را با حکمت و اندرز نیکو, به راه پروردگارت بخوان و با بهترین شیوه, با آنان مجادله کن.
دعوت به توحید و جدل و مناظره, بدون داشتن روابط, امرى است غیرممکن. بنابراین, لازمه دعوت عمومى به پذیرش اسلام و ارائه حقایق قرآنى به مردم, ایجاد روابط با همه نژادها, گروه ها, ملتها در سطح بین المللى است.
بر این اساس, اصل اولى از نظر قرآن عزیز, مشروع بودن داشتنِ روابط با همه ملتهاست:
(قل یا اهل الکتاب تعالوا الى کلمة سواء بیننا وبینکم الا نعبد الا اللّه ولانشرک به شیئاً ولایتخذ بعضنا بعضاً اربابا من دون اللّه.)20
بگو اى اهل کتاب, بیایید از آن کلمه اى که پذیرفته ما و شماست, پیروى کنیم: آن که جز خداى را نپرستیم و هیچ چیز را شریک او نسازیم و بعضى از ما, بعضى دیگر را سواى خدا, به پرستش نگیرد.
ج . آیات, روایات و سیره و روش پیامبر و پیشوایان دین, به روشنى بر اصل مشروع بودن روابط بین المللى دلالت دارند:
* (لاینهاکم اللّه عن الذین لم یقاتلوکم فى الدین ولم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّو هم و تقسطوا الیهم ان اللّه یحب المقسطین.)21
خداوند, شما را از نیکى کردن و عدالت ورزیدن با آنان که با شما در دین نجنگیده اند و از سرزمینتان بیرون نرانده اند, باز نمى دارد. خداوند کسانى را که به عدالت رفتار مى کنند, دوست دارد.
درنگ در آیات نخست سوره مبارکه ممتحنه که ترسیم کننده سیاست خارجى مسلمانان با کافران و مشرکان و پیروان دیگر ادیان الهى است, بسیار روشن گر خواهد بود.
* (یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا عدوى و عدوکم اولیاء تلقون الیهم بالمودّة و قد کفروا بما جاءکم من الحق. یخرجون الرسول وایاکم ان تؤمنوا باللّه ربکم.)22
اى کسانى که ایمان آورده اید, دشمن من و دشمن خود را به دوستى و سرپرستى بر نگزینید. شما با آنان طرح دوستى مى ریزید و حال آن که ایشان به سخن حقى که بر شما آمده است, ایمان ندارند و بدان سبب که به خدا, پروردگار خویش, ایمان آورده بودید, پیامبر و شما را بیرون راندند.
آن گاه خداوند, به ماجراى حضرت ابراهیم و دورى جستن وى از خویشان و نزدیکان خود اشاره مى کند, بدان سبب که دشمن خدا بودند.
شاید از این دستور (دورى جستن از کافران) که در این آیه شریفه آمده, برخى بپندارند که هرگونه ارتباط با کافران, بدین دلیل که کافرند, نارواست, در حالى که چنین نیست خداوند, از نیکى و عدالت ورزیدن به کافر, به خاطر کفرش باز نمى دارد, بلکه از دوستى با کافران باز مى دارد که ستم پیشه کنند و تجاوز کار باشند:
(انما ینهاکم اللّه عن الذین قاتلوکم فى الدین واخرجوکم من دیارکم وظاهروا على اخراجکم أن تولَّوهم و من یتولَّهم فاولئک هم الظالمون.)23
جز این نیست که خدا از دوستى ورزیدن با کسانى که با شما در دین جنگیده اند و از سرزمین خود بیرونتان رانده اند, یا در بیرون راندنتان همدستى کرده اند, شما را باز دارد. هر که با آنان دوستى ورزد, از ستمکاران خواهد بود.
* حضرت رسول(ص) از همان آغاز تشکیل حکومت اسلامى در مدینه, گروههاى تبلیغى و سیاسى به اطراف و اکناف دنیا مى فرستاد و سران کشورها را در جریان هدفها و برنامه ها و پیام آسمانى خویش قرار مى داد. حضرت, به پادشاه حبشه, قیصر روم, صاحب مصر, بزرگ فارس و… نامه ارسال فرمود و ضمن احترام به آنان, اسلام را عرضه داشت و از آنان خواست که به اسلام بگروند.24
حضرت, افزون بر فرستادن گروههاى تبلیغى و ارسال نامه, پیکهاى ویژه اى نیز به سوى سران کشورهاى بزرگ آن روز فرستاد.25
از سیره حضرت به دست مى آید که مهم ترین برنامه هاى حکومتى و سیاسى دولت اسلامى به رهبرى آن حضرت, ایجاد ارتباط با دولتهاست براى پدید آوردن دنیایى به دور از شرک, جنگ و ستم, بلکه ایجاد جامعه اى نو در سایه عدالت.
* مسأله زندگى مسالمت آمیز و داشتن روابط حسنه براساس قسط و عدل و احسان, با همه دولتها و ملتهایى که در پى فتنه انگیزى, تجاوز و ستم نباشند, برنامه حکومت امیر(ع) است:
(ولا تکوننَّ علیهم سبعاً ضاریاً تغتنم أکلهم فانهم صنفان: امّا اخ لک فى الدین وامّا نظیر لک فى الخلق.)26
و مباش همچون جانورى شکارى که خوردنشان را غنیمت شمارى! چه رعیّت دو دسته اند: دسته اى برادر دینى تو اند و دسته دیگر در آفرینش با تو همانند.
بنابراین, نگهداشت حقوق, احترام به شخصیت وحفظ کرامت ذاتى انسانها , آزادى, عدالت و… از آیینها و قانونهاى بین المللى اسلام به شمار مى آیند و ویژه گروه و ملتى نیستند.
کافران, تا آن گاه که به اذیت, ستم و تجاوز به حقوق مسلمانان دست نیازند, از احترام مسلمانان برخوردار خواهند بود.
* امام خمینى, با شناخت ژرف و همه سویه اى که از اصول و مبانى سیاسى و حکومتى اسلام داشت و با تکیه بر این باورها جمهورى اسلامى را بنا نهاد و معمارى کرد, در باب سیاست خارجى و چگونگى ارتباط با دولتهاى بیگانه و غیر مسلمان, سخنان و دیدگاههاى راه گشایى دارد که هر فرهیخته و صاحب نظر و محقق و اندیشه ورى را در بررسى و مطالعه سیاست خارجى اسلام به کار مى آید و در عرصه فقه نیز کاربرد دارد همان گونه که دیدگاههاى فقهى و اصولى شیخ انصارى در فقه و اصول کاربرد دارند.
از این روى, شایسته مى نماد, اندیشه ها و دیدگاههاى معمار بزرگ انقلاب اسلامى, در باب سیاست خارجى و روابط بین المللى, به گونه دقیق و همه جانبه به بوته بررسى نهاده شود, تا به شناخت درستى از سیاست خارجى اسلام دست یابیم.
امام خمینى در تاریخ 57/8/15 در نوفل لوشاتو, در مصاحبه با کانال 2 تلویزیون آلمان در پاسخ خبرنگار که پرسیده بود:
حضرت عالى پس از این که حکومت اسلامى در ایران به قدرت برسد, در برخورد با کشورهاى بزرگ دنیا, چگونه خواهید بود.
مى گوید:
(تمام کشورها, اگر احترام ما را حفظ کنند, ما هم احترام متقابل را حفظ خواهیم کرد و اگر کشورها و دولتها بخواهند به ما تحمیلى بکنند, از آنها قبول نخواهیم کرد. نه ظلم به دیگران مى کنیم و نه زیربار ظلم دیگران مى رویم.)27
این همان اصلِ روشن قرآنى (لاتظلمون و لاتظلمون)28 است که امام, بدون هیچ گونه ابهام و ملاحظه کارى سیاسى اعلام مى کند.
در همان تاریخ در پاسخ خبرنگار تلویزیون سى بى اس آمریکا که مى پرسد:
رابطه دولت اسلامى و دولت آمریکا چگونه خواهد بود؟
امام مى گوید:
(باید ببینیم آمریکا خودش در آینده چه نقشى دارد. اگر آمریکا بخواهد همان طور که حالا با ملت ایران معامله مى کند, با ما رفتار کند, نقش ما با او خصمانه است. و اگر چنانچه آمریکا به دولت ایران احترام بگذارد, ما هم با همان احترام متقابل عمل مى کنیم و به طور عادلانه, که نه به او ظلم کنیم و نه به ما ظلم کند, رفتارخواهیم کرد و اشکالى پیش نمى آید.)29
امام, در بیانى دیگر مهم ترین اصول سیاست خارجى دولت اسلامى را چنین ترسیم مى کند:
(الآن از قرارى که من شنیدم, شیطنت دیگرى مى کنند و آن این که: ما چرا با دولتها رابطه داشته باشیم؟ ما مى رویم سراغ ملتها و با دولتها, هیچ کارى نداریم. که این, یک نقشه اى است که اخیراً تعقیب مى شود. ابرقدرتها و آمریکا خیال مى کردند که ایران, به واسطه انقلابى که کرده است و مى خواهد استقلال و آزادى را, که یک مسأله تازه و برخلاف رویّه همه حکومتهاست, به دست بیاورد, و به ناچار منزوى خواهد شد.
وقتى که منزوى شد, زندگى نمى تواند بکند که دیدند نشد و ایران روابطش با خارجیها زیادتر گردید. حالا به دنبال این مطلب افتادند که ما چه کار داریم به دولتها, اینها همه ظالم و کذا هستند و ما باید با ملتها روابط داشته باشیم که این هم نقشه تازه و مسأله بسیار خطرناک و شیطنت دقیقى است.
ما باید, همان گونه که در زمان صدر اسلام, پیامبر سفیر به این طرف و آن طرف مى فرستاد که روابط درست کند, عمل کنیم و نمى توانیم بنشینیم, بگوییم که: با دولتها چه کار داریم. این, برخلاف عقل و برخلاف شرع است و ما باید با همه رابطه داشته باشیم. تنها چندتا استثناء مى شود که الآن با آنها رابطه نداریم.
اما این, معنایش این نیست که با هیچ دولتى نباید رابطه داشته باشیم, هیچ عقل و هیچ انسانى آن را نمى پذیرد; چون معنایش شکست خوردن و فنا و مدفون شدن است, تا آخر. و ما باید با ملتها و دولتها رابطه پیدا کنیم. آنها را که مى توانیم ارشاد کنیم, با همین روابط ارشاد کنیم و از آنهایى که نمى توانیم ارشاد کنیم, سیلى نخوریم.
بنابراین, من به شما سفارش مى کنم که: در هرکجا و در هر کشورى که هستید, رابطه تان را محکم کنید و رفت وآمد داشته باشید.)30
چنانکه ملاحظه مى کنید, امام, در این سخنان, به مهم ترین و اساسى ترین مسائل سیاست خارجى اسلام و ضرورت و شرایط و حدود حاکم بر روابط و هدف از برقرارى روابط با دنیا, به بهترین و دقیق ترین بیان, اشاره کرده است.
محمد حسین کاشف الغطاء, عالم آگاه و زمان شناس و فقیه برجسته شیعه, از موضع اسلام در برابر بیگانگان به خوبى دفاع مى کند و سیاست خارجى اسلام را چنین مى نمایاند.
(الاسلام عقیدة. قد غلط ورکب الشطط من قال ان الاسلام نشر دعوته بالسیف والقتال. فان الاسلام ایمان وعقیده والعقیدة لاتحصل بالجبر والاکراه و انما تخضع للحجة والبرهان والقرآن المجید ینادى بذلک فى عدة آیات منها. لااکراه فى الدین والاسلام انما استعمل السیف وشهر السلاح على الظالمین الذین لم یقنعوا بالآیات والبراهین. استعمل القوة فى سبیل من وقف حجر عثرة فى سبیل الدعوة الى الحق. أجهز السلاح لدفع شر المعاندین لا الى ادخالهم فى خطیرة الاسلام.)31
حقیقت و گوهر اسلام, ایمان و عقیده است, و اشتباه مى کند کسى که مى گوید: اسلام با شمشیر و جنگ بر ملتها چیره شده و پیام خود را نشر داده است. اسلام ایمان و عقیده است و عقیده و ایمان, با جبر و اکراه به دست نمى آید, بلکه تنها در برابر حجت و برهان تسلیم مى شود.
قرآن مجید, در شمارى از آیات خود این را اعلام مى دارد: هیچ گونه اکراه و اجبارى در دین وجود ندارد.
اگر اسلام, شمشیر به کار مى برد براى درهم کوباندن ستمگران و برداشتن شر آنها از سر ملتهاست, همان ستمگرانى که به نشانه ها و حجتها گردن نمى نهند. اسلام از زور براى برداشتن بازدارنده ها از سر راه آگاهى و آزادى ملتها استفاده مى کند.
ایشان درباره معیارهاى رفتار با دولتهاى خارجى و غیرمسلمانان مى نویسد:
(المیزان المعدل الذى وضعه لنا فى معاملتنا مع الدول الخارجیه و الامم الاجنبیه حیث یقول عز شأنه: لاینهاکم اللّه عن الذین لم یقاتلوکم فى الدین ولم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّوهم و تقسطوا الیهم ان اللّه یحب المقسطین.
انما ینهاکم اللّه عن الذین قاتلوکم فى الدین واخرجوکم من دیارکم و ظاهروا على اخراجکم. ان تولَّوهم و من یتولَّهم فاولئک هم الظالمون.)32
ملاک واقع بینانه اى که قرآن کریم در چگونگى رفتار و روابط با دولتهاى خارجى و ملتهاى بیگانه قرار داده چنین است:
خدا شما را از نیکى کردن و عدالت ورزیدن با آنان که با شما در دین نجنگیده اند و از سرزمینتان بیرون نرانده اند, باز نمى دارد.
خدا کسانى را که به عدالت رفتار مى کنند, دوست دارد. جز این نیست که خدا از دوستى ورزیدن, با کسانى که با شما در دین جنگیده اند و از سرزمین خود بیرونتان رانده اند, یا در بیرون راندنتان, همدستى کرده اند, شما را باز دارد و هر که با آنان دوستى ورزد, از ستمکاران خواهد بود.
شهید مرتضى مطهرى, درباره چگونگى ارتباط با پیروان ادیانى که ریشه توحیدى دارند, کافران و مشرکان مى نویسد:
(از نظر اسلام, مسلمانان مى توانند در داخل کشور خود با پیروان ادیان دیگرى که ریشه توحیدى دارند, از قبیل: یهود و نصارى و مجوس, هر چند بالفعل از توحید منحرف باشند, تحت شرایط معین, همزیستى داشته باشند. ولى نمى توانند در داخل کشور اسلامى همزیستى کنند. مسلمانان مى توانند براساس مصالح عالیه اسلامى, باکشورهاى مشرک, قرارداد صلح و عدم تعرض منعقد نمایند و یا در موضوع خاص, پیمان ببندند.)33
در جاى دیگر مى نویسد:
(محدودیتهایى که اسلام در روابط مسلمانان با غیرمسلمانان قرارداده است, مانند آنچه در باب نکاح مسلمانان و غیرمسلمانان و یا ذبیحه مسلم, یا نجاست کافر قائل شده است, و به عبارت دیگر, حقوق و وظائف بین المللى اسلامى از موضوعاتى است که عده اى را ناراحت کرده است و اینها را عامل عقب ماندگى خود از قافله تمدن محسوب مى دارند.)34
به نظر شهید مطهرى, باور به این اصول, از ایجاد روابط با غیر مسلمانان باز نمى دارد. مسلمانان مى توانند با حفظ اصول و پاى بندى به آنها, با دیگران ارتباط داشته باشند:
(امّا هیچ یک از آنها [کید کافران, فتنه انگیزى مشرکان و…] ایجاب نمى کند که مسلمانان با غیرمسلمانان به کلى قطع ارتباط کنند. روابط اجتماعى و اقتصادى و احیاناً سیاسى نداشته باشد.
البته همه مشروط است که منطبق با مصالح کلى جامعه اسلامى بوده باشد.)35
در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران که حاصل مدتها تلاش عالمانه و دقیق عالمان, دانشوران و فرهیختگان آشناى به مبانى اسلامى و معیارهاى فقهى و آگاه به اندیشه هاى سیاسى و حکومتى است, در باب مسأله روابط بین الملل اسلامى در اصل چهاردهم آمده است:
(به حکم آیه شریفه: (لاینهاکم اللّه عن الذین لم یقاتلوکم فى الدین ولم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان اللّه یحب المقسطین.) دولت جمهورى اسلامى ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیرمسلمان, با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامى عمل نمایند و حقوق انسانى آنان را رعایت کنند. این اصل, در حق کسانى اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهورى اسلامى ایران توطئه و اقدام نکنند.)
در اصل یکصد و پنجاه و دوم آمده است:
(سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران, براساس نفى هرگونه سلطه جویى و سلطه پذیرى, حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضى کشور, دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد دربرابر قدرتهاى سلطه گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیرمحارب استوار است.)
کوتاه سخن: بایستگى و روشن گرى اندیشه ها و مواضع سیاسى, اجتماعى و حکومتى اسلام, با توجه به شرایط ویژه فکرى, فرهنگى و سیاسى جهان و بیدارى وجدان عمومى جهانیان و حس حقیقت جویى و اسلام گرایى, بیش از هر روزگار دیگر, خود را مى نمایاند و احساس مى شود; از این روى باید براى حضور در چنین جهانى و نمایاندن حقیقت ناب براى حقیقت جویان آماده شد و به بررسى دقیق معارف اسلامى و اصول کلى آن پرداخت و آنچه را که حضور ما را درجهان قوى, ژرف, ماندگار و عزت مندانه مى کند, از قرآن و متون اسلامى در آورد و به زبان روز عرضه کرد.
اگر ما بتوانیم با حفظ ارزشها و اصول خود در جامعه امروز جهان گام بگذاریم و در برخورد با آنها, نه سلطه بپذیریم و نه سلطه گرى کنیم. نه ستم کنیم و نه ستم ببینیم, بلکه اندیشه ناب خود را ترویج کنیم و پیام دین خود را عرضه بداریم, به سیره پیامبر عظیم الشأن اسلام و حضرت على(ع) جامه عمل پوشانده ایم و از سود سرشار مادى آن نیز بهره برده ایم.
روشن است, جانبدارى از سیاست درهاى بسته به همان اندازه زیانبار است که جانبدارى از سیاست درهاى باز.
ایجاد ارتباط با دولتهاى غیراسلامى, بدون معیار و میزان, فاجعه آفرین است.
گسترش روابط با همه ملتها و دولتها, با نگهداشت دقیق موازین اسلامى و با حفظ اصول ارزشها, سازگار با روح شریعت است.
به برکت واقع بینى و روابط قانون مند و پرهیز از موضع گیریهاى نابخردانه در سیاست خارجى صدر اسلام بود که اسلام گسترش یافت و در جان انسانهاى شیفته, جاى گرفت و ماندگار شد و روز به روز برگستره و ژرفاى آن افزوده شد و اکنون میلیونها انسان در سراسرجهان, براساس فرهنگ و آداب و اخلاق و معارف اسلامى زندگى مى کنند. در اصل, همه کسانى که در باب موفقیتهاى اسلام و مسلمانان و عوامل مؤثر در گسترش و نفوذ اسلام در دنیا به بحث و بررسى پرداخته اند, ارتباط مسلمانان را با جهانیان و ارائه فرهنگ و آداب و اخلاق اسلامى از سوى مسلمانان به غیرمسلمانان را از مهم ترین انگیزه هاى گسترش و پیشرفت اسلام در جهان دانسته اند.
اگر در برهه اى کم رنگ شد این تأثیر گذارى مسلمانان بر غیرمسلمانان, بویژه بر دنیاى غرب, از مهم ترین انگیزه هاى آن, پیشرفت شگفت انگیز غربیان در صنعت و فاصله بسیار آنان از جوامع اسلامى بود از یک سوى; و عمل نکردن ما مسلمانان به اصول و ارزشهاى اسلامى بود از دیگر سوى.
اکنون که مسلمانان به خود آمده اند و تا اندازه اى رمز واپس ماندگى خود را شناخته اند و غربیان نیز فهمیده اند که بدون معنویت نمى توان به سعادت رسید, صنعت و تکنولوژى بدون معنویت راه به رهى نمى برد, بکوشیم با ارتباط صحیح و قانون مند, بار دیگر تمدن نوین اسلامى را پایه گذارى کنیم و مجد و عظمت از دست رفته خود را باز یابیم.

پاورقیها:
11 . سوره (آل عمران), آیه 85.
 
10 . سوره (آل عمران), آیه 19.
 
14 . سوره (مائده), آیه 8.
 
15 . سوره (لقمان), آیه 94.
 
18 . سوره (توبه), آیه 94.
 
17 . سوره (توبه), آیه 38.
 
1 . (جامعه و تاریخ), مرتضى مطهرى 13/ ـ 14, صدرا; (السیاسة المدنیة), فارابى39/; (آراء اهل المدینة الفاضلة) 117/; (اللهیات شفا) 441/; (طبیعیات شفا), ج181/2; (اشارات), بوعلى, ج371/3; (اخلاق ناصرى), و خواجه نصیرالدین طوسى 252/; (مقدمه) ابن خلدون 40/; (المیزان), ج117/2; (روش رئالیسم), ج2, مباحث پایانى; (قرآن در اسلام), علامه طباطبایى 78/ ـ 79.
 
12 . سوره (بقره), آیه 83.
 
16 . سوره (حج), آیه 31.
 
19 . سوره (نحل), آیه 125.
 
13 . سوره (ممتحنه), آیه 8.
 
23 . سوره (ممتحنه), آیه 9.
 
21 . سوره (ممتحنه), آیه 8.
 
2 . سوره (بقره), آیه 21.
 
29 . (صحیفه نور), ج33/3.
 
28 . سوره (بقره), آیه 31.
 
25 . (التراتیب الاداریة); (دراسات فى ولایة الفقیه), ج128/4 ـ 138.
 
26 . (نهج البلاغه), صبحى صالح, ترجمه سید جعفر شهیدى, نامه 53, انقلاب.
 
27 . (صحیفه نور), ج31/3, وزارت ارشاد.
 
20 . سوره (آل عمران), آیه 64.
 
24 . (الوثائق السیاسیه); (مکاتیب الرسول); (دراسات فى ولایة الفقیه), ج705/4 ـ 708.
 
22 . سوره (ممتحنه), آیه 1.
 
34 . (انسان و سرنوشت), شهید مطهرى, چهارده, صدرا.
 
30 . همان مدرک, ج73/19.
 
31 . (المثل العلیا فى الاسلام لافى بحمدون), محمد حسین کاشف الغطاء46/, دارالغدیرللطباعه, بیروت.
 
32 . همان مدرک48/.
 
3 . سوره (بقره), آیه 168.
 
35 . (ولاءها و ولایتها), شهید مطهرى17/ ـ 19, صدرا.
 
33 . (وحى ونبوت), شهید مطهرى 162/ ـ 163, صدرا.
 
4 . سوره (یونس), آیه 57.
 
5 . سوره (سبأ), آیه 28.
 
6 . سوره (اعراف), آیه 158.
 
7 . سوره (انبیا), آیه 107.
 
8 . سوره (ص), آیه 78.
 
9 . سوره (حج), آیه 94.
 

به نقل از : WWW.Seraj.Ir 

موضوعات مطالب :

نویسنده : سید احمد حسینی

ارتباطات سیاسی

آزمایش‌های اسکینر با کبوتر و موش

نظریه ی رفتار گرایی اسکینر

جامعه اطلاعاتی

بازدید از شرکت توزیع نیروی برق

آشنایی با نرم افزارهای حسابداری

امپریالیسم خبری

بازدید کارشناسان روابط عمومی با استاد نورانی

بازدیدهای دانشجویان واحد 13

بازدید از پژوهشگاه علوم انسانی

بازدید دانشجویان دختر تبلیغات تجاری

بازدید دانشجویان کامپیوتر

بازدید از موزه هنرهای معاصر

بازدید دانشجویان کاردانی حقوق ثبتی

بازدید دانشجویان گرافیک از انتشارات پیام نور

بازدید دانشجویان خبرنگاری از ایرنا

ثبت‌ نام دوره کاردانی بهمن‌ ۱۳۹۲

 بازدید از روابط عمومی HYUNDAI

تجلیل از استادان واحد 13

بازدید از روابط عمومی HYUNDAI

ثبت نام کنکور سراسری

 فرم نظرسنجی را تکمیل کنید

دانشجوی عزیز روزت مبارک

خلاصه و نقد کتاب موج سوم

تمدید مهلت ثبت نام دوره کارشناسی

تصاویر جدید سهیلا ابراهیم پور ابیازنی

  نظرات ()
مطالب اخیر آغاز ثبت نام مقطع کارشناسی حرفه ای(ناپیوسته) مهر ماه 95 تخلفات دانشگاه علمی-کاربردی! کارشناسی ارشد خبرنگاری بین المللی کارشناسی ارشد علمی کاربردی گروه کشاورزی رشته های کارشناسی ارشد علمی کاربردی دانشگاه جامع علمی کاربردی روابط عمومی؛ رسانه یا استعمار نوین؟! تمدید مهلت ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی سامانه ورود به دانشگاه علمی کاربردی زمانبندی انتخاب واحد
کلمات کلیدی وبلاگ علمی کاربردی (٥٥) دانشگاه علمی کاربردی (٢۱) دانشگاه جامع علمی کاربردی (۱۸) جامع علمی کاربردی (۱٤) علمی کاربردی واحد 13 (۱۱) دانشگاه علمی کاربردی واحد 13 (۱٠) ثبت نام (۱٠) واحد 13 علمی کاربردی (۱٠) وبلاگ واحد 13 (٩) دانشگاه (۸) دانشجو (٧) روابط عمومی (٦) سید سروش دزفولی (٦) سروش دزفولی (٦) آسیه بهبودی (٥) کاخ گلستان (٥) کارشناسی ارشد (٥) uast (٥) سامانه جامع آموزشی دانشگاه علمی کاربردی (٥) سعید میرشاهی (٥) اردلان مقیم اسلام (٥) سامانه سجاد و نماد (٤) سامانه سجاد و نماد علمی کاربردی (٤) استاد اردلان مقیم اسلام (٤) استاد سعید میرشاهی (٤) سامانه سجاد (٤) علی جاویدمهر (٤) دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 13 (٤) uast13 (٤) دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 1 (٤) وبلاگ علمی کاربردی واحد 13 (٤) آدرس دانشگاه های علمی کاربردی (٤) انتخاب واحد (٤) گلستان کاخ (٤) کاخ زیبای گلستان (۳) استاد آسیه بهبودی (۳) استاد بهبودی (۳) موزه گلستان (۳) ازدواج دانشجویی (۳) روابط بین الملل (۳) برنامه هفتگی (۳) ثبت نام علمی کاربردی (۳) جامعه شناسی (۳) خبرنگاری (۳) وبلاگ دانشگاه علمی کاربردی واحد 13 (۳) آدرس دانشگاه علمی کاربردی (۳) اردشیر لارودی (۳) uastacir (۳) سیاوش دانیالی (۳) زهرا ملکی دوست (۳) کارت ورود به جلسه (۳) دریافت کارت ورود به جلسه (۳) uast13com (۳) دکتر جاوید مهر رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد 13 (۳) واحد 13 (۳) دکتر علی جاوید مهر (۳) سامانه سجاد علمی کاربردی (۳) علیرضا آل قیس (۳) آل قیس (۳) سامانه آموزشی (نماد) (۳) سعیده حاج علی (۳) میرشاهی سعید (۳) بهبودی آسیه (۳) استاد علی میرزایی پور (۳) استاد سهیلا ابراهیم پور ابیازنی (٢) سهیلا ابراهیم پور ابیازنی (٢) دانشگاه جامع علمی (٢) مقیم اسلام اردلان (٢) استاد سعید محمدی پور (٢) ثبت نام تکمیل ظرفیت کاردانی به کارشناسی (٢) علی میرزایی پور (٢) کارشناسی روابط عمومی (٢) سجاد و نماد (٢) نماد علمی کاربردی (٢) طریقه انتخاب واحد علمی کاربردی (٢) سامانه سجاد دانشگاه علمی کاربردی (٢) http://uast13persianblogir/ (٢) استاد سید محمد هاشمی مطهر (٢) مشاهده نمرات (٢) نورانی آسیا بر (٢) پروین نورانی آسیا بر (٢) سعید محمدی پور (٢) استاد سعیده حاج علی (٢) سید محمد هاشمی مطهر (٢) روزنامه‌نگاری (٢) دمینگ (٢) ثبت نام دانشگاه (٢) جامعه شناسی تبلیغات (٢) میرشاهی (٢) تدریس موفق (٢) استاد سیاوش دانیالی (٢) الهام حیرت سجادی (٢) آدرس مراکز آموزش علمی کاربردی استان تهران (٢) وبلاگ و سایت واحد 13 (٢) کتاب (٢) تعریف (٢) کنکور (٢) تبلیغات (٢) رسانه (٢) ادوارد دمینگ (٢) کارشناسی (٢) اسکینر (٢) فتحعلی شاه (٢) مقاله نویسی (٢) حاج علی (٢) استاد میرشاهی (٢) علوم ارتباطات اجتماعی (٢) ارتباطات بین الملل (٢) حسن روحانی (٢) جنگ روانی (٢) خلاصه کتاب (٢) زبان انگلیسی (٢) روان شناسی (٢) دانلود کتاب (٢) برنامه امتحانی (٢) حسن گل احمدی (٢) بازدید از کاخ زیبای گلستان (٢) ورود به سامانه نماد (٢) آدرس کاخ گلستان (٢) مقیم اسلام (٢) استاد سید سروش دزفولی (٢) دزفولی سروش (٢) لارودی اردشیر (٢) استاد اردشیر لارودی (٢) بازدید از کاخ زیبای گلستان(7) (٢) استاد گل احمدی (٢) ابراهیم عزیزیان (٢) استاد ابراهیم عزیزیان فام (٢) ابراهیم عزیزیان فام (٢) استاد محمد احمدی (۱) عزیزیان فام (۱) تصاویر استاد گل احمدی (۱) گل احمدی (۱) نسرین آقا ملا (۱) انتخاب واحد آخر! (۱) رشته کاردانی تاکسیرانی (۱) ثبت نام کارشناسی حرفه ای (۱) ثبت نام کارشناسی (۱) ثبت نامدانشگاه جامع علمی – کاربردی (۱) جلسه توجیحی درس کارورزی (۱) تالار خوارزمی (۱) ثبت نام عمره دانشگاهیان (۱) ثبت نام حج عمره دانشگاهیان آغاز شد (۱) حج عمره دانشگاهیان (۱) ورود به سامانه سجاد (۱) سی ثانیه پای صحبت برایان تریسی (۱) کاربرد قانون 20/80 پارتو (۱) پارتو 8020 (۱) برنج ایرانی و برنج ژاپنی! (۱) اتحاد و کار گروهی (۱) ژاپن درسی از استاد ژاپنی (۱) سندروم شکنجه (۱) آیا می دانید شکنجه خاموش چیست؟ (۱) بهنوش محتشمی (۱) استاد بهنوش محتشمی (۱) محتشمی بهنوش (۱) انتخاب واحد 94-93 (۱) شرایط و زمانبندی انتخاب واحد نیمسال اول سال تحصیلی (۱) محمدی پور سعید (۱) توریست ها و جهانگردان خارجی (۱) کاخ زیبا و تاریخی گلستان (۱) داستان زیبای شیر و خرگوش کاخ گلستان (۱) داستان زیبای شیر و خرگوش (۱) روابط عمومی و ارتباطات (۱) kakh golestan (۱) آی سی تی چیست؟ (۱) هفته روابط عمومی و ارتباطات (۱) حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی (۱) تصاویر جدیدتر استاد بهبودی (۱) استاد لارودی (۱) تصاویر جدید استاد اردشیر لارودی (۱) نکته مهم در تدریس موفق (۱) از دهکده جهانی تا خانواده جهانی (۱) خانواده جهانی (۱) استاد سروش دزفولی (۱) داستان غم انگیز پایان گوبلز (۱) خودکشی گوبلز (۱) دکتر جوزف گوبلز (۱) رسانه سرد و گرم (۱) عنوان : رسانه سرد و گرم cool media and hot media (۱) رسانه گرم، مک لوهان (۱) جوامع سرد و گرم (۱) شماره های تماس ساختمان فاطمی (۱) خیابان حجاب روبروی هتل لاله (۱) دانشگاه آدرس (۱) آشنایی با افکار دمینگ deming (۱) عصاره آموزه‌های دمینگ (۱) دکتر ادوارد دمینگ (۱) فاطمه سادات نبیان (۱) استاد نبیان (۱) تصاویر ساختمان جدید در فاطمی (۱) آدرس ساختمان فاطمی (۱) آخرین عکس با استاد میرشاهی (۱) آخرین عکس بهار با استاد بهبودی (۱) به عقل آفرینان دیوانه ات (۱) هرم وارونه در رسانه (۱) تعریف هرم وارونه (۱) هرم وارونه در خبر (۱) لید و انواع آن (۱) شروع خبر: لید lead (۱) *مشخصات لید: (۱) تعریف شایعه (۱) آلپورت و پستمن (۱) روان‏شناسى شایعه (۱) نظریه گوردون آلپورت (۱) گوردون آلپورت (۱) آلپورتِ (۱) ویلیام شرام (۱) مدل ارسطو (۱) شرام لاسول (۱) مدل هارولد لاسول (۱) مک لوهان و جامعه ایرانی (۱) دیدگاه های مارشال مک لوهان (۱) انتخاب واحد تابستان سال 93-92 (۱) انتخاب واحد تابستان 93-92 (۱) شرایط و زمانبندی (۱) الفتی علی احمد (۱) رسولی آذر (۱) سالاریان رجبعلی (۱) دکتر جاویدمهر (۱) علی جاوید مهر (۱) دکتر جاویدمهر مدیری پاسخگو (۱) دکتر جاوید مهر و فاطمه سادات نبیان (۱) برنامه واحد ها و زمان و محل برگزاری کلاس ها (۱) برنامه محل برگزاری کلاس ها (۱) رجب علی سالاریان (۱) رجبعلی سالاریان (۱) سالاریان رجب علی (۱) استاد سالاریان (۱) سعید میرشاهی علمی کاربردی (۱) انواع سبکها و روشهای تبلیغات (۱) سبکها و روشهای تبلیغات (۱) تبلیغات آمریکایی (۱) تبلیغات آلمانی (۱) فرم ارزیابی اساتید (۱) elmi karbordi (۱) ترم و پودمان تابستانه (۱) عکس تیمی با استاد مقیم اسلام (۱) دریافت کارت ورود به جلسه با آرامش (۱) کارت امتحان (۱) درس جامعه شناسی تبلیغات (۱) هنر در روابط عمومی (۱) هنر مصر هنر مرگ و هنر بابلی و سومری (۱) معلمی به سبک جدید (۱) اصول تدریس (۱) 40 نکته مهم برای مطالعه بهتر، (۱) 40 نکته مهم برای مطالعه بهتر: (۱) مطالعه پیشرفته (۱) مشخصات کاربری آسیه بهبودی (۱) استاد خدیجه ططری (۱) مشخصات کاربری خدیجه ططری (۱) خدیجه ططری (۱) ادامه تصاویر بازدید از کاخ گلستان (2) (۱) گزارش بازدید از کاخ زیبای گلستان(1) (۱) آدرس کاخ گلستان 15 خرداد ارگ (۱) موزه گلستان تهران (۱) تخت فتحعلی شاهی (۱) بازدید از کاخ زیبای گلستان(6) (۱) بازدید از کاخ (۱) کاخ زیبا (۱) اصول گزارش و مقاله نویسی (۱) مقاله نویسی در مطبوعات (۱) مقاله‌های ساده خبری (۱) گزارش به چه معنی (۱) to report (۱) reportare (۱) قهرمان چوگان (۱) اشعار استاد دانیالی (۱) دانیالی سیاوش (۱) زندگینامه سقراط (۱) داستان مرگ سقراط (۱) برنامه امتحانی تان را بگیرید (۱) خبر رسانی به سبک اخبار ساعت 14 سیما (۱) شبکه های اینترنتی (۱) اصول طلایی (۱) تصویر جدید از استاد میرشاهی (۱) تصاویر جدید استاد اردلان مقیم اسلام (۱) تصاویر جدید استاد آسیه بهبودی (۱) قبولی آزمون (۱) خوشا به حال گیاهان که عاشق نورند سهراب سپهری (۱) مشتریان خود را از دست ندهید! (۱) چت هولمز (۱) بزرگ‌ترین خطر برای روزنامه‌نگاری (۱) 24 سریال یا سناریو (۱) سروش دذفولی (۱) افکار عمومی، نیرویی نامریی (۱) دزفولی ارتباطات اجتماعی (۱) پیشگویی استاد دزفولی (۱) علمی کاربردی وبلاگ (۱) خلاصه کتاب شناخت افکار عمومی (۱) داوود زارعیان (۱) شناخت افکار عمومی (۱) جنگ روانی و افکار عمومی (۱) جامعه شناسی تبلیغات چیست؟ (۱) ارتباطات توسعه در جهان سوم (۱) استاد بیتا برارین (۱) بیتا برارین (۱) رونمایی از وب سایت همایش (۱) دکترین هویج و چماق (۱) پلیس خوب، پلیس بد (۱) مکانیسم ماشه (۱) گرایش روزنامه‌نگاری و خبر نگاری : (۱) روزنامه‌نگاری و خبر نگاری (۱) 94-95 (۱) زمانبندی انتخاب واحد (۱) زمانبندی انتخاب واحد نیمسال (۱) سال تحصیلی 95-94 (۱) مهلت ثبت نام دوره‌های کاردانی فنی‌و حرفه‌ای دانشگ (۱) ثبت نام دوره‌های کاردانی فنی‌و حرفه‌ای (۱) روابط عمومی ها، رسانه های نوین یا استعمار نوین؟! (۱) تعریف روابط عمومی (۱) رشته های کارشناسی ارشد علمی کاربردی (۱) ارشد علمی کاربردی (۱) کارشناسی ارشد دانشگاه علمی کاربردی (۱) کارشناسی ارشد خبرنگاری بین المللی (۱) خبرنگاری بین المللی (۱) گل احمدی حسن (۱) استاد گل احمدی از دیار کردستان (۱) بازدید از کاخ زیبای گلستان(4) (۱) بازدید از کاخ زیبای گلستان(5) (۱) اقتصاد ژاپن (۱) زوج خوشبخت (۱) کاظم زاده (۱) عشق و ازدواج (۱) سریع القلم (۱) ملل (۱) غفاری (۱) پیام نور (۱) ویلیام جیمز (۱) ناصرالدین شاه (۱) عملیات روانی (۱) فقر فرهنگی (۱) پرداخت (۱) کارورزی (۱) پذیرش (۱) بنیاد شهید (۱) ترم تابستان (۱) ماهاتما گاندی (۱) برنامه امتحانات (۱) میراسماعیلی (۱) حذف کنکور (۱) شهریه (۱) تئوری آشوب (۱) سجاد (۱) مطبوعاتی (۱) سبد کالا (۱) وسایل ارتباط جمعی (۱) روش های نوین تدریس (۱) فریدون وردی نژاد (۱) تاکسیرانی (۱) ارزیابی اساتید (۱) پذیرش دانشگاه (۱) امور فرهنگی (۱) نظریه های ارتباط جمعی (۱) ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی (۱) هویج و چماق (۱) الوین تافلر (۱) عشق و سیاست (۱) ارتباط جمعی (۱) دانشجویان کامپیوتر (۱) موزه هنرهای معاصر (۱) مک لوهان (۱) تابستانه (۱) مارشال مک لوهان (۱) متغیر (۱) اهمیت تبلیغات (۱) حقوق بین الملل (۱) پایان نامه (۱) کاردانی به کارشناسی (۱) بهبودی (۱) جامعه آماری (۱) سقراط حکیم (۱) نوام چامسکی (۱) 16 آذر روز دانشجو (۱) آی سی تی (۱) غیرحضوری (۱) نظریه های جامعه شناسی (۱) برایان تریسی (۱) بختیاری (۱) چوگان (۱) دهکده جهانی (۱) پارتو (۱) اطلاعیه ها (۱) نماد (۱) فیلسوف (۱) قاجار (۱) شکسپیر (۱) کنکور سراسری (۱) افکار عمومی (۱) کلاس (۱) علامه طباطبایی (۱) تابستان (۱) روز معلم (۱) ict (۱) کنکور ارشد (۱) جامعه اطلاعاتی (۱) مدیریت فرهنگی (۱) ایدئولوژی (۱) سنجش (۱) فن آوری اطلاعات و ارتباطات (۱) ارتباطات سیاسی (۱) توریست (۱) نمونه سوالات (۱) آزمون (۱) نتایج (۱) ایرنا (۱) ارتباط (۱) حسابداری (۱) ضرب المثل (۱) نظرسنجی (۱) ارتباطات (۱) شایعه (۱) کنش (۱) آمریکا (۱) الکترونیک (۱) استاد (۱) روش تحقیق (۱) کشاورزی (۱) دانشجویی (۱) فراخوان (۱) توسعه (۱) اجتماعی (۱) خانواده (۱) ازدواج (۱) هنر (۱) دانشگاه آزاد (۱) همایش (۱) فناوری اطلاعات (۱) کاربردی (۱) گرافیک (۱) ثبت نام کنکور (۱) بازدید (۱) خبر رسانی (۱) حج عمره (۱) گلستان (۱) فساد (۱) کاردانی (۱) سوال (۱) اساتید (۱) زندگی (۱) تدریس (۱) سال نو مبارک (۱) گوبلز (۱) واحد 13 تهران uast13 (۱) واحد 38 (۱) علمی کاربردی واحد 38 (۱) فراخوان هنری (۱) علمی کاربردی واحد 13 تهران (۱) نظرسنجی عجله ای!! (۱) علمی کاربردی واحد13 (۱) لیلی اکبری فر (۱) علی آذرنیای کماری (۱) سعادت شیرزادی (۱) شیرین الله بخش (۱) نرگس مرادخانی (۱) واحد 13 تهران (۱) بایگانی دانشگاه علمی کاربردی واحد 13 (۱) بایگانی کوچک اما مرتب دانشگاه جامع علمی کاربردی مر (۱) فرهنگ و هنر تهران واحد 13 (۱) آدرس علمی کاربردی واحد 13 47 38 (۱) آدرس تلفن علمی کاربردی (۱) آدرس تلفن علمی کاربردی واحد (۱) آدرس دانشگاه های علمی کاربردی تهران (۱) تلفن دانشگاه علمی کاربردی واحد (۱) آدرس مراکز آموزش علمی کاربردی تهران (۱) سایپا یدک سلام - کامپیوتر - کتاب - وبلاگ - موبایل (۱) برنامه هفتگی دانشجویان (۱) خبر مهم واحد 13 (۱) برنامه هفتگی کلاسها (۱) برنامه هفتگی کلاسهای علمی کاربردی واحد 13 (۱) ساختمان مرکزی (۱) خبر نگاری (۱) بی توجهی برخی مدرسان به گرانی وسایل آموزشی (۱) معلمان و دبیران برخی مدارس (۱) آدرس مراکز علمی کاربردی (۱) تصاویر استاد اکرم عباسی (۱) هدیه خانم نبیان توسط استاد دانیالی (۱) فاطمه سادات نبیان (۱) uast13ir (۱) http://wwwuast13com/ (۱) دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد (۱) خلاصه سریال عمر گل لاله (۱) http://uast38com/ (۱) میر رضی الدین آرتیمانی (۱) اطلاعیه دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر (۱) مخصوص کلیه ورودیها (۱) صندوق رفاه (۱) قابل توجه دانشجویان محترم واحد 13 (۱) پذیرش بهمن ماه از هم اکنون آغاز شد (۱) عزت الله پوریانuast (۱) آدرس دانشگاه علمی -کاربردی واحد 13 (۱) آدرس واحد 13 خیابان زرتشت (۱) اکرم عباسی (۱) استاد معصومه مولایی (۱) معصومه مولایی (۱) لیلی اکبری فر شهناز اسدیان (۱) معصومه مولایی استاد زبان و ادبیات فارسی (۱) اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور (۱) آخرین مهلت ثبت نام در دوره های کاردانی پودمانی (۱) wwwuastacir (۱) برنامه امتحانات کلیه دانشجویان (۱) برنامه امتحانات کاردانی (۱) اکرم عباسی مقانکی (۱) استاد ندا آریان مهر (۱) استاد اقتصاد (۱) واحد آموزش دانشگاه (۱) عزت ا پوریان (۱) عزت اله پوریان (۱) نمایی از کافی نت دانشگاه با سرعت عالی! (۱) آزمون کنکور (۱) سرفصل دروس (۱) دانشجویان دختر (۱) جامعه ایرانی (۱) روز معلم مبارک (۱) مدیریت خانواده (۱) شورای حل اختلاف (۱) سالاریان (۱) محمود سریع القلم (۱) رشته های کارشناسی (۱) رضی الدین آرتیمانی (۱) تلخیص کتاب (۱) تبریک روز معلم (۱) علم آمار (۱) وام دانشجویی (۱) محمد احمدی (۱) روابط عمومی الکترونیک (۱) برنامه ریزی فرهنگی (۱) جملات زیبا بزرگان (۱) دیپلماسی رسانه ای (۱) هرم وارونه (۱) golestan (۱) اعتراض به نمره (۱) sanjesh (۱) شرام (۱) شکنجه خاموش (۱) 80 نکته مهم در تدریس موفق (۱) روابط عمومی مدرن (۱) ثبت نام حج عمره (۱) حسین قندی (۱) اصول روابط بین الملل (۱) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (۱) alvin toffler (۱) مدرسان (۱) نرم افزارهای حسابداری (۱) علمی کاربردی (۱) ثبت نام کنکور سراسری (۱) ثبت نام کارشناسی ارشد (۱) کارنامه کارشناسی ارشد (۱) انواع آمار (۱) اصول طلایی مشتری مداری (۱) فرم نظرسنجی (۱) سید محمود موسوی (۱) امپریالیسم رسانه ای (۱) امپریالیسم خبری (۱) فرهنگسرای فناوری (۱) hyundai (۱) تبلیغات تجاری (۱) کاخ موزه (۱) دانشجویان کاردانی (۱) اعتراض به نمرات (۱) حقوق ثبتی (۱) الهی به مستان میخانه ات (۱) اصل پارتو (۱) نمایندگان و بازاریابان خدمات بیمه ای سایپا (۱) آدرس نمایندگی های معتبر سایپا (۱) http://wwwsaipayadakorg/home (۱) حیاط زیبای ساختمان ملایی (۱) فقر فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها (۱) فقر فعالیت‌های فرهنگی (۱) بودجه فرهنگی (۱) روزت مبارک استاد (۱) استاد بی بی سادات میراسماعیلی (۱) بی بی سادات میراسماعیلی (۱) سادات میراسماعیلی (۱) استاد فاطمه مدیری (۱) فاطمه مدیری (۱) استاد فرهاد فتاحی (۱) فرهاد فتاحی (۱) استاد فرهاد فتاحی استاد آمار و ارقام (۱) فرهاد فتاحی کاربرد آمار در علوم اجتماعی (۱) استاد فاطمه مدیری استاد روش تحقیق (۱) فاطمه مدیری استاد روش تحقیق (۱) استاد بتول شاهینی (۱) بتول شاهینی (۱) بتول شاهینی تربیت بدنی (۱) بتول شاهینی علمی کاربردی (۱) معرفی مدرسان واحد فرهنگ و هنر (۱) استاد هاشمی مطهر قاری قرآن (۱) رزومه دکتر فاطمه مدیری (۱) دکتر فاطمه مدیری (۱) فاطمه مدیری علمی کاربردی (۱) دوره آموزشی روش تحقیق (۱) تحقیق روش تحقیق (۱) دوره آموزشی روش تحقیق : (۱) ایمیل استاد سید محمد هاشمی مطهر (۱) ایمیل فاطمه مدیری (۱) حذف کنکور در دانشگاه جامع علمی کاربردی (۱) کارت ورود به جلسه علمی کاربردی (۱) طریقه ارسال تحقیق با استاد (۱) طریقه ثبت نام و ایجاد کاربری در سایت دانشگاه (۱) تصاویر بزرگداشت مقام استاد (۱) بزرگداشت مقام استاد (۱) تقدیر دانشجویان علمی کاربردی از استادان (۱) تقدیر دانشجویان علمی کاربردی (۱) دانشجویان علمی کاربردی (۱) فهرست دانشگاه های علمی کاربردی ایران (۱) فهرست دانشگاه های علمی کاربردی کشور (۱) علمی کاربردی uast (۱) اصول مطالعه (۱) ساختمان فاطمی (۱) قابل توجه دانشجویان علمی­ کاربردی (۱) ثبت نام پذیرفته شدگان کارشناسی پودمانی (۱) اطلاعیه امور بایگانی - مغایرت در کارت دانشجویی (۱) مدیران گروه uast13 (۱) دبیرخانه الکترونیک دانشگاه علمی کاربردی (۱) wwwuast34acir (۱) دانشگاه علمی کاربردیواحد 34 (۱) علمی کاربردی 34 (۱) برنامه امتحانات واحد 13 علمی کاربردی (۱) برنامه امتحانات علمی کاربردی (۱) برنامه امتحانی دانشگاه علمی کاربردی (۱) برنامه امتحان علمی کاربردی واحد 13 (۱) علی جاویدمهر (۱) استاد مینا قریب (۱) مینا قریب (۱) مینا قریب دانشگاه علمی کاربردی (۱) مینا قریب دانشگاه علمی کاربردی 13 (۱) نامه به استاد زهرا ملکی دوست (۱) سایت واحد 13 (۱) انتخاب واحد واحد13 (۱) واحد13 علمی کاربردی (۱) پایان مهلت انتخاب واحد (۱) نویسندگی و بازیگری (۱) نویسندگی و بازیگری واحد 13 (۱) سرکار خانم یاسا (۱) فراخوان علمی کاربردی (۱) دانشگاه علمی کاربردی + آدرس (۱) علمی کاربردی سامانه سجاد (۱) دانشگاه جامع علمی کاربردی سامانه سجاد (۱) ثبت نام سال تحصیلی جدید علمی کاربردی 92-93 (۱) ثبت نام دانشگاه 92-93 (۱) دفترچه 92-93 (۱) ثبت‏نام دوره‏ کاردانی فنی و دوره‏ کاردانی حرفه‌ای (۱) علمی کاربردی 1392 (۱) ثبت‏ نام دوره‏ کاردانی فنی و دوره‏ کاردانی حرفه‌ای (۱) ثبت نام علمی کاربردی 92-92 (۱) برنامه امتحانی روابط عمومی (۱) قیس آل قیس (۱) استاد آل قیس (۱) تصاویر جدید استاد سعید میرشاهی (۱) تصاویر جدید استاد ملکی دوست (۱) ملکی دوست (۱) استاد زهرا ملکی دوست (۱) رهام جوان ترین دانشجوی ایران (۱) استاد الهام حیرت سجادی (۱) حیرت سجادی (۱) جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی (۱) درس ارتباط (۱) دوره چهارم (۱) بازرگان مقیم اسلام (۱) محمدی پور (۱) اصول علم سیاست (۱) استاد محمدی پور (۱) استاد حاج علی (۱) اسامی شاگردان ممتاز و نمونه (۱) ممتاز و نمونه علمی کاربردی (۱) عکس یادگاری با استاد (۱) the second report on english (۱) simultaneous translation madual (۱) frost poetry (۱) محمد جواد ظریف (۱) نشست نمایندگان با جاوید مهر (۱) ثبت نام علمی کاربردی 92-93 (۱) دفترچه علمی کاربردی 92 (۱) دفترچه علمی کاربردی 92-93 (۱) دانلود دفترچه علمی کاربردی 92 93 (۱) اصول گزارش نویسی (۱) پرداخت شهریه و مشاهده نمرات (۱) آدرس و تلفن مراکز آموزش علمی (۱) ارتباط با دانشگاه علمی کاربردی واحد 13 (۱) پذیرش دانشگاه علمی کاربردی (۱) ثبت نام جامع علمی کاربردی (۱) اطلاعیه اعتراض به نمره (۱) مشاهده نمرات دانشگاه علمی کاربردی (۱) سید محمد هاشمی مطهر دانشگاه علمی (۱) سید محمد هاشمی مطهر علمی کاربردی (۱) ثبت نام بدون آزمون (۱) سامانه سجاد دانشگاه علمی کاربردی تهران (۱) علمی کاربردی واحد زرتشت (۱) دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد زرتشت (۱) اطلاعیه جدید دانشگاه علمی کاربردی (۱) استاد علیرضا آل قیس (۱) برنامه هفتگی علمی کاربردی (۱) علمی کاربردی واحد فرهنگ و هنر (۱) سمیه کاظم زاده (۱) استاد سمیه کاظم زاده (۱) استادسعیده حاج علی (۱) علمی کاربردی قوه قضائیه (۱) آدرس علمی کاربردی (۱) مرکز علمی ماربردی (۱) سامانه نماد (۱) ثبت نام ازدواج دانشجویی تمدید شد (۱) مهلت ثبت نام ازدواج دانشجویی (۱) دین و روابط بین الملل (خلاصه کتاب) (۱) عنوان کتاب : دین و روابط بین الملل (۱) مرکز تحققات استراتژیک (۱) مفهوم تجاوز در حقوق بین الملل (۱) مفهوم تجاوز (۱) جنگ و تعریف تجاوز (۱) دریافت سبد کالای دانشجویان متأهل (۱) سبد کالای دانشجویان (۱) ثبت نام دوره های کارشناسی ارشد 93 (۱) کارشناسی ارشد 93 (۱) زمان انتخاب واحد ترم جدید (۱) پودمانی ترمی (۱) کارنامه ترم به ترم (۱) برنامه هفتگی دانشجو (۱) نحوه اعتراض به نمرات (۱) پرداخت شهریه پودمان جدید (۱) دزفولی سید سروش (۱) فرهاد فرید (۱) بازدید دانشجویان کامپیوتر (۱) بازدید دانشجویان دختر تبلیغات تجاری (۱) بازدید از پژوهشگاه علوم انسانی (۱) بازدیدهای دانشجویان واحد 13 (۱) دانشجویان واحد 13 (۱) بازدید کارشناسان روابط عمومی با استاد نورانی (۱) پروین نورانی (۱) آشنایی با نرم افزارهای حسابداری (۱) نرم افزارهای نوین حسابداری (۱) بازدید از شرکت توزیع نیروی برق (۱) بازدید دانشجویان روابط عمومی از شرکت توزیع نیروی ب (۱) جامعه اطلاعاتی و نقش آن در ارتباطات بین الملل (۱) inf ormation society (۱) نظریه ی رفتار گرایی اسکینر (۱) کاربرد نظریه ی رفتار گرایی در برنامه ریزی درسی (۱) آزمایش‌های اسکینر با کبوتر و موش (۱) برحاس فردریک اسکینر (۱) burrhus frederic skinner (۱) ارتباط سیاست با ارتباطات (۱) برقراری ارتباطات (۱) بازدید دانشجویان امور فرهنگی (۱) بازدید دانشجویان امور فرهنگی از کتابخانه شقایق (۱) کتابخانه شقایق (۱) بازدید از روابط عمومی بنیاد شهید (۱) گرایش روزنامه نگاری (۱) خلاصه کتاب : دیپلماسی رسانه ای (۱) کتاب دیپلماسی (۱) روابط بین الملل اسلامى (۱) نگاهى به اصول روابط بین الملل اسلامى (۱) زندگى اجتماعى (۱) عملیات روانی از نظریه تا عمل (۱) کتاب دین و روابط بین الملل (۱) دین و روابط بین الملل (۱) مدرسان برتر نیمسال اول (۱) اصول روابط بین الملل دکتر خاوری (۱) دکتر خاوری (۱) نتایج نهایی قبولی آزمون کاردانی ترمی (۱) دانشگاه جامع علمی‌ ـ‌کاربردی (۱) استاد مقیم اسلام (۱) انجمن علمی دانشجویی (۱) برارین بیتا (۱) اثرات رسانه ها و ظهور دوره چهارم (۱) اثرات رسانه ها (۱) تبلیغ مردم (۱) ارزیابی مدرس (۱) کارت ورود به جلسه آزمون (۱) استاد علی میرزایی پور و پسرش (۱) استاد میرزایی پور با پسر گلش (۱) اطلاعیه ثبت نام با تاخیر (۱) لیست دانشگاههای علمی کاربردی (۱) سایت دانشگاه های علمی کاربردی (۱) فهرست دانشگاه های علمی کاربردی (۱) تحلیل آزمون ارشد علوم ارتباطات اجتماعی91 (۱) آزمون ارشد علوم ارتباطات اجتماعی (۱) ادوارد هرمان (۱) سانسور و فیلتر رسانه ها در آمریکا (۱) سانسور و فیلتر (۱) مدل چامسکی (۱) اداورد هرمان (۱) فیلتر پروپاگاندا (۱) ۵ اصل «فیلتر» اخبار در رسانه‌ها (۱) دانشگاه علمی-کاربردی (۱) علمی- کاربردی (۱) بازدید دانشجویان خبرنگاری از ایرنا (۱) دانشجویان خبرنگاری (۱) بازدید دانشجویان گرافیک از انتشارات پیام نور (۱) بازدید علمی کاربردی (۱) بازدید دانشجویان کاردانی حقوق ثبتی (۱) بازدید از موزه هنرهای معاصر (۱) سهیلا ابراهیم پور (۱) استاد بهنام علمی (۱) بهنام علمی (۱) استاد فرید فتحی (۱) فرید فتحی (۱) علی میرزائی پور (۱) دانشجوی 8 ساله علمی کاربردی (۱) اینترنت ساختمان ملایی زیر صفر (۱) سایت دانشگاه علمی کاربردی (۱) رضا بازرگان (۱) استاد رضا بازرگان (۱) لیست اساتید استاد راهنما و پایان نامه (۱) استاد علمی کاربردی (۱) اعلام نتایج پذیرفته شدگان علمی کاربردی (۱) علمی کاربردی 92 93 94 (۱) نتایج قبولی علمی کاربردی (۱) فهرست پذیرفته‌شدگان علمی کاربردی (۱) 92 93 1394 (۱) انواع مدل های ارتباطی (۱) سیستم جامع آموزشی سجاد (۱) سیستم سجاد (۱) دانشجویان روابط عمومی (۱) ابراهیم پور ابیازنی سهیلا (۱) فتحی فرید (۱) علمی بهنام (۱) میرزایی پور علی (۱) تجلیل از دانشجوی سخت کوش (۱) صمد نیکجو (۱) دانشگاه علمی کاربردی (۱) امپریال imperial (۱) ثبت نام ازدواج دانشجویی (۱) ارتباطات توسعه (۱) علیرضا بهمن (۱) مبانی ارتباط جمعی (۱) بهورزی (۱) پزشکی- دارویاری (۱) کاردانی بهورزی (۱) پرتال دانشگاه جامع علمی و کاربردی (۱) مهلت پرداخت وام‌های شهریه (۱) تهدید وبلاگ دانشگاه (۱) تهدید وبلاگ uast13 (۱) وبلاگ دانشگاه (۱) تمدید ثبت نام کنکور ارشد 93 (۱) کنکور ارشد 93 (۱) پذیرفته‌ شدگان نهایی آزمون دوره‌های مهندسی فناوری (۱) http://labbaikir/ (۱) عضویت دکتر پورعباس در (۱) ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی (۱) دکتر پورعباس (۱) پورعباس (۱) درآمدی برنظریه فرهنگی (۱) cultural theory an introduction (۱) فیلیپ اسمیت (۱) مبانی نظری آسیب­های اجتماعی (۱) جامعه شناسی درباره چیست؟ (۱) جامعه شناسی - آنتونی گیدنز (۱) چکیده کتاب صور بنیانی حیات دینی امیل دورکیم (۱) چکیده کتاب صور بنیانی امیل دورکیم (۱) دانلود کتاب دلبستگی و روابط اجتماعی (۱) دانلود کتاب روانشناسی خرافات (۱) دانلود کتاب ازدواج موفق (۱) جامعه شناسی آنتونی گیدنز (۱) مترجم: منوچهر صبوری (۱) نظریه کنش متقابل - نظریه های جامعه شناسی (۱) کنش متقاب (۱) سوال و پاسخ نامه جامعه شناسی (۱) مدیریت تبلیغات تجاری (۱) زمان و نحوه ثبت نام بدون آزمون (۱) تصاویر جدید سهیلا ابراهیم پور ابیازنی (۱) http://uast13persianblogir/post/157/ (۱) تمدید مهلت ثبت نام دوره کارشناسی (۱) تمدید مهلت ثبت نام دوره کارشناسی حرفه ای (ناپیوسته (۱) خلاصه و نقد کتاب موج سوم (۱) کتاب موج سوم (۱) دانشجوی عزیز روزت مبارک (۱) روز زیبای تفکر و آموختن، روز دانشجو مبارک (۱) فرم نظرسنجی را تکمیل کنید (۱) نظرسنجی علمی کاربردی (۱) سازمان‌ سنجش‌ اموزش‌ کشور (۱) بازدید از روابط عمومی hyundai (۱) پروین نورانی آسیابر (۱) تجلیل از استادان واحد 13 (۱) هفته پزوهش (۱) ثبت‌ نام دوره کاردانی بهمن‌ ۱۳۹۲ (۱) ثبت‌ نام پذیرش (۱)